- Schwarze Lacke -

Het is vandaag dinsdag 29 mei 2012. Vandaag gaan we een wandeling maken in de omgeving van Aschbach. Om in Aschbach te komen nemen we de gondellift vanuit Rabland, dat ongeveer 3 km van ons hotel vandaan ligt. De dorpskern van Rabland hoort bij het dorp Partschins.

dalstation  gondellift

Het bergdorp Aschbach ligt op een hoogte van 1360 meter. Tijdens deze rit hebben we een mooi uitzicht over deze kant van het Etschtal.

uitzicht

De gondellift waarin we zitten is goed vol. Naast de gewone groep wandelaars, gaan er ook twee fietsers met hun fiets in deze lift mee naar boven.

bergstation  uitzicht

We komen niet in de dorpskern van Aschbach aan. We wandelen daarom een klein stuk langs de weilanden naar het dorp toe. Hier staat een informatiebord met alle mogelijke wandelroutes. Wij besluiten over route 28A naar de Schwarze Lacke te lopen.

De totale route die we vandaag gaan lopen is:

28A - 9 - 28 oftewel Aschbach - Seespitz (Schwarze Lacke) - Vigiljoch - Aschbach

alm

Gasthof Aschbacher Hof bevindt zich vlak bij het bergstation van de gondellift van Aschbach. Vanuit hier beginnen we met de wandeling.

Gasthaus Aschbacher Hof

kerk

We volgen de rood/wit markering route 28A, wat in het begin al behoorlijk stijgt over een pad met losse steentjes. Goede wandelschoenen zijn ook hier niet overbodig.

route 28A

Onderweg zien we dit enorme met mos begroeide rotsblok, de Mahderknott.

Mahderknott

Tussen de bomen door kijken we terug het dal in, dat steeds dieper ligt.

uitzicht

Het is een traditie in de bergen om als markeringspunt stenen te stapelen, ook wel steenman geheten.

wandelpad  wandelpad

Het wandelpad blijft ondertussen wel stijgen. We zijn ondertussen zeker wel een paar honderd meter geklommen.

wandelpad

uitzicht

Als we in de richting van Partschins kijken, zien we dat in de buurt van de waterval de ravage van een aardbeving. Hierover hadden we in de gondellift al iets opgevangen. De mensen die in deze boerderij wonen, hebben veel geluk gehad.

lawine

Bij het passeren van deze almhut zien we restaurant Seespitz liggen.

berghut

Restaurant Seespitz ligt op een hoogte van 1760 meter. Hier drinken we een cappucino en bestellen we ieder een portie knödel, waarvan een met kaas en een met spinazie is gevuld.

restaurant Seespitz  restaurant Seespitz

Schwarze Lacke

Na een ruime middagpauze wandelen we via route 9 verder naar Vigiljoch.

berghutten

Vanaf hier loopt de route vrij vlak.

route 9

Kerk Vigeljoch  Kerk Vigeljoch

Vanuit Vigiljoch vervolgen we de route naar beneden via route 28.

route 28

Het is een soortgelijke route als 28A, veel losse stenen en een behoorlijk hoogteverschil.

route 28  route 28

Het dalen gaat altijd wat sneller dan het klimmen, waardoor we toch sneller beneden zijn dan verwacht. Zo komen we weer uit bij de kerk van Aschbach waar we eerder de wandeling zijn begonnen. De temperatuur is inmiddels gestegen naar 25 graden.